lördag 16 januari 2010

En hälsning från Carlito

Till alla unga artister därute, akta er för gamar!

Hej Carlito,
Tack för ditt svar. Tyvärr har vi en begränsad ekonomi och kommer inte kunna betala den summan. Givetvis kommer vi betala för boende, mat och resa. Vi hoppas på att du skulle vilja ställa upp ideelt just pga. ditt engagemang och din betydelse för den antikapitalistiska kampen.

Babylon brinner!

Med vänliga hälsningar,
Ung Vänster Landskrona


Hej!

Just pga mitt engagemang i den antikapitalistiska kampen så behöver jag pengar för att kunna betala de dagliga stölderna som
det kapitalistiska samhället utsätter mig för för att kunna leva under ett tak, ha mat på mitt bord, kläder på min rygg
och kunna ta mig kommunalt till mitt underbetalda tim jobb och sist men inte minst för att kunna täcka alla kostnader
som min musik krävt för att skapas och komma ut. Med andra ord behöver jag pengar för att kunna sprida det antikapitalistiska budskapet vidare.
Som svensk hip hop artist med ett sådant budskap som min musik har så har jag inget stöd av några stora bolag eller media utan jag får betala allt ur egen ficka
lägga ut det gratis på youtube och gratis för nedladdning så den enda inkomsten jag får tillbaka är just genom att spela.
Om inte två etablerade partier som Vänsterpartiet och ungvänster har råd att bidra till att den antikapitalistiska musikens överlevnad
hur förväntar ni er att en underground artist som jag skulle ha råd att göra det?
Tack ändå för erat generösa erbjudande mat e alltid viktigt att få i sig.

Mvh Carlito

12 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHAHAHAH!
Bästa!
Skäms på er vänster partiet!
Ni borde ha bättre förståelse för arbetarklassen!

Anonym sa...

Brrrrap!
bra skrivet!

Anonym sa...

Bam! In ur face!
Bra broder Carlos.
Betyder det här att guldburen inte kommer ut?
Jag betalar gärna mad dollas för den.
Som vi har väntat.
Jah guide and bless.

Farsan Miro sa...

Intressant inlägg men jag förstår inte definitionen "antikapitalistiska kampen" och att du vill ha cash för det - som hiphopartist? Kan du utveckla? Vi bor i Sverige, och det är inte lätt att tjäna mycket som hiphopartist/musiker. Det enda sättet skulle vara att om Sverige skulle bli "mer" kapitalistiskt - då till exempel musikstudios i fritidsgårdar och olika studieförbund skulle börja ta betalt för att hänga där? Att be om bidrag från partier är helt emot det känns konstigt. Tips: Starta din egen verksamhet och jobba för dig själv ;) slipper du vara underbetald :) Ifall du inte känner att du tjänar bra som rappare - skriv en bok ;)

Anonym sa...

om en rock artist får cash för det han gör varför ska inte en Hip Hop artist få det? vad har musistudios i fritidsgårdar med våran musik vi gör med varandra att göra? och vem är det som ber om bidrag?? ingen ber om nåt, det är dom som ber oss om att dra folk till deras grejer utan att betala oss för vårat ARBETE. går du till en doktor utan att betala, eller får du dina skor fixade gratis av en skomakare?? vad får dig att tro att musiker ska jobba gratis eller andra konstnärer för den delen???

Anonym sa...

jag tror den snubben farsan har dyslexi lr nått, för att han har missat poängen me carlitos hälsning. självklart ska alla ha pengar för det man jobbar för.

Farsan Miro sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Farsan Miro sa...

Jag måste erkänna att jag missuppfattade inlägget och förstår Carlitos poäng. Varför skriver alla anonyma inlägg för? Står ni inte för vad ni säger? Vilken rockartist menar du? Jag tror alla undergroundmusiker eller "artister" som ni också kallar det inte får fett med betalt oavsett genre :) Absolut ska man ta betalt för det man gör, oavsett yrke. Det jag inte fattade var mer definitionen av "antikapitalistiska kampen". Visst pengar är inte allt, men det underlättar jävligt mycket när hela systemet är på det. Nu är vi koola hoppas jag - PEJS!

Anonym sa...

Shu miro det var jag som svarade på din fråga. Anledningen till att jag tog upp rock artister som ett exempel är för att du frågade varför hip hop artister i sverige förväntar sig att få betalt så som jag uppfattade det. jag anser att hip hop artister ska kunna kräva lika mycket betalt som alla andra artister även om det anses vara en mindre genre i Sverige. Sen att man ska fått fett med betalt som du säger förväntar jag mig inte heller, jag vet att vi inte lever i USA och jag själv anser det är överdrivet stora summor artister får där. men veggo mat och läsk e inte direkt den betalningen jag förväntar mig som musiker/artist/rappare efter allt jobb o slit det krävts för att skapa musiken. kanske när jag va femton o uppträdde på min fritidsgård, men inte nu när jag har räkningar att betala. Det där med den antikapitalistiska kampen var ett citat från brevet ung vänster skickade till mig och användes av dom för att jag skulle känna mig som en kapitalist för att jag var fräck nog att kräva betalt för att uppträda.

MVH Carlito - antikapitalister måste också äta.

Oscar sa...

Det stora problemet är att majoriteten av dem politiskt aktiva i våra partier (och det medräknat vänstern), är en bunt medelklassungdomar som faktiskt varken växt upp under tuffa förhållanden eller haft en farsa som suttit på kåken eller liknande.
Helt enkelt folk som inte upplevt utanförskap förutom när de besökt typ förorten eller Mallorca.
Självklart får de ha sin åsikt och det är ju bara bra om den är vänstervriden.
Men så anknutna till verkligheten är de inte.

/ Oscar

Farsan Miro sa...

Jag skulle gärna vilja se Ung Vänsters brev :D Självklart fattar jag din poäng C! Jag uppfattade som att du sökte bidrag och motiveringen var att sprida antikapitalistisk budskap - vet inte vad jag tänkte på när jag läste det första gången. Som snubben(kan ha varit en tjej också) innan skrev - jag kanske har dyslexi eller nåt :) Hiphop är väldigt komplex och integrerat genre så jag gillar begreppet rapmusiker mer, för tydlighetens skull :D Kör hårt Carlito och Ayla - Huddinge kommun vad händer?

Till Oscar: du en bra poäng, men kanske generaliserar lite. Verkligheten kan man inte se, den måste upplevas ;)

PEJS!

Anonym sa...

till dig som säger att hip hop är en underbetald genre, visst det kanske stämmer men har du någon aning om hur mycket en popartist som spelar för vänstern får? Det känns som du bara ryckt just den frasen ur sitt sammanhang för att det är ett relativt hett ämne.

Till dig som svarar för att de flesta av vänsterpartiets medlemmar inte varit underbetalda eller haft en tuff uppväxt? Hur många hip hop artister har egentligen haft en svår, fattig uppväxt och hur många bara leker?

Jag tycker det är bra att om vänsterpartiet nu har en begränsad budget att de inte lägger ner pengarna på någon musikartist utan faktiskt åtminstonde låtsas som att pengarna går dit de borde gå....på samhället.