lördag 13 juni 2009

Mack's TOP 5 svenska beats *uppdaterad*

Tillbaka till Sverige efter en kort semester i Rom och det verkar vara den sämsta sommarvädret här sen 1800-talet. Den är så tråkig att vi i AYLA inte har ett shit att skriva om på bloggen så jag tänkte göra en spontan TOP 5 svenska beats.




Curtis Mayfield samplingen flippas precis som den ska av Sakis, simpelt o cleant. Skön klassiker med passande video, tycker att Petter gör sig bäst på lugna beats.

4. Paragon - Efter midnatt (First Heat & Abiel)

Nattmusik av högsta klass, lite Regulator-känsla över det hela och visslingen sitter som syrianer i heron city på en söndag. Spola in till typ 2.40 min av youtube-klippet för att höra lite av låten, annars ligger den på Paragons platta Löftet.

Beatet tog mig iväg! Ava signerar ett riktigt galet 808-drums beat som Fille lägger några av sina bästa verser på med en mäktig refräng. Big aps.


2. Ayo ft. Dogge - Avundsjuka (The Salazar Brothers)

Först och främst vill jag säga att den här låten är 11 år gammal och jag vet att bröderna har typ en miljon klassikers till beats, beats som folk inte ens har valt som bara ligger där och får mig och vilja rappa. Men den här låten för mig är en riktig klassiker och den låter lika bra nu som den gjorde när jag var 14 (Stor var 4år när låten kom och Carlito var 37). Tror det är en Barry White sampling över dom klassiska Masse trummorna med min favorit rappare genom tiderna Ayo och Dogge i toppform.

1. The Latin Kings - Borta i tankar (Salla)

Om Processen är den bästa svenska hiphop skivan på 10 år så är Skuggan av betongen den bästa svenska hiphop skivan någonsin och det här är mitt favoritspår på den. Jag saknar videon på den (Salla släng upp den på youtube då!).

*UPPDATERING*
Hade min lista varit mer genomtänkt hade jag tagit med denna låt på andra eller tredje plats: Thomas Rusiak ft. Pee Wee - Suckers

Om du nu tycker att mina val är helt keffa eller vill byta ut vissa låtar eller byta plats på låtarna så kommentera gärna och kom med tips!

jalla baj // mack

6 kommentarer:

NatZ sa...

Renskrivning:

5 Sommarminnen - Ken
4 Kompisar från förr
3 I natt - Petter
2 Dax för bax
1 Borta i tankar

Runner up: Lever för det här - Mohammed Ali

Anonym sa...

känns som om det saknas åtminstånde ett masse beat

NatZ sa...

SANT!

Masse top 5 (enligt NatZ)

5) 180 grader - Fittja Chrille
4) Fina rim - Rezils
3) Terminal 5 - Stor
2) Din sång - Fittja Chrille
1) Broderskap - Rezils

Anonym sa...

TYNGASTE LISTAN!
top 5 nu-school partydängor:

stor-stockholmsnatt

sabo-sån mode

paragon-aavist/låtsas som du vet

ken-tare lugnt

daltone-dum i huvet

(helt ny låt kolla http://www.myspace.com/daltonemusic)
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
XD

NatZ sa...

måste bara tillägga en sak: Masse spelar på något vis i en egen liga. :)

KB sa...

jo satan va sucker är bra